> Follow ¦Dashboard <
Chocolate.


About Item Story Credit


bila si iezlyn dicabar :D
Wednesday 21 November 2012 | 22:59 | 0 chocolate
Assalamualaikum .
haa , aku tau , kau kau kau mesti tertanye-tanye apebende aq nak update nih kan ? title post kemain lagi iezlyn dicabar , fuhhh ~ bukan calang-2 orang yg bole cabar iezlyn . silap ari bulan tak makan tangan kene siku , ta makan siku , kene pijak ngan aku . al maklum lahh ~ tahap kesabaran aku nih tinggi , tapi bila dicabar yg tinggi bole hilang serta merta ! teringat lagi aku penah sound sorang minah yg konon brani nak sound awal-2 taun dulu . tunjuk brani konon , heww heww !
seperti yg semua sedia maklum *aku lupe la aku ade cegrita ta bende ni kat korang* aku ade ajar sorang budax 5 taun ngaji .

SETAHUN LALU 

aku ingat lagi mula-2 aku agak keberatan lah sebab ajar ngaji kot , bukan semudah ABC ! tapi ingat mak aku pesan ,

" ajar jela , kan Alif Ba Ta je , nty kalau dy dah pandai , lepastu dy ajar org laen , kau pun dpt phale jugak "

mula lah otak aku ligat berfikir #kenapa parents dy xnak ajar sendiri?# *banyak persoalan yg berada di minda* tp xpela , lau ptg-2 tu bukan buad ape pon . oke , utk pengenalan budax nih anak tunggal ! maybe bole dikategorikan anak manje .

hari petame : 
dtg dgn baju melayu , awhh , comel ! dengan songkok . muqaddam pun still baru . duduk diam je . aku pun start la jd guru tak bertauliah . slow je suare dy . dy kate dy malu . oke aq pham . sbb baru nak bace , aq pon dok ulang-2 alif ba ta ue byk-2 kali .

hari kedua :
" Haiqal ta nak ngaji ! " *oke! patot parents dy surrender !*

hari-2 seterusnya : 
sekejap oke sekejap ta ! bila smpai perangai gila dy , mula lah xnak ngaji ! mcm-2 situasi aku nak hadap . tapi aku still cool , yela aku juz anggap dy budax kecik . muqaddam yg cantik dulu makin lame makin besr koyaknye . kadang-2 bila dy dah degil jugak naik tarzan aku dibuat'y ! dah la degil kuat nanges pulak tu . ehh ! dah lame aku tak layan budax-2 kecik ni , yela , adik bongsu aku dah darjah6 kay taun depan ! antara situasi-2 yg aku kne hadap :

situasi 1 :
vrroomvrroomm ~ piittpitttt ! "ehh Haiqal dah datang! ehh haiqal nak g mane tuu ? HAIQAL HAIQALLLLL !" *blum pape dy dah cabut lari*

situasi 2 :
"Eqal penad la , eqal ngantuk la . ehh kak nana , eqal haus la , nak minum air kejap ."
"haiqal nak ngaji ke tak ni"
"xnak"
"knape xnak?"
"mlas"
knape mlas"
"so , err whatever?" #maen game#
*ape yg ko rase lau orang ckp mcm tu kat kau ? tu budax 5 taun ue , aku rase cam nak koyak-2 kan mulut dy ! *

situasi 3 :
" haiqal ! haiqal ! jom ngaji , dah ptg nih "
"eleyh blum ptg "
"CEPATTTTT !"
*nangesss*

situasi 4 :
"bismillahirahmanirrahim , alif ba ta "
"eqal xnak bace ni , eqal nak bace fatehah"
"oke-2 , bismillahirahmanirahim , al.."
"eqal xnak la bace ni , eqal nak bace yg depan tadi"
"oke , bace yg depan ."
"ehh , tapi ni mcm pnjang je"
"haa , ko pilih la mane yg ko nak bace"
"jap lah , eqal penat"
"..................."

situasi yg paling aku nyampah ! bilaa ade mak bapak dy ! pehh naek segale tanduk yg terbenam slame nih !

" haiqal , jum ngaji "
"xnak la"
"jum la"
*parents dy* "haiqal pegi ngaji , haiqal budax baek kan .pegi ngaji "
"alahhh" *tp dy ikut jugak*
" oke , bismillahirahmanirahim "
"eqal mlas la , eqal xnak ngaji "
*selepas 1 jam memujuk *
"cepat la haiqal"
"eqal kate xnak , xnak la "
*allahuakbar , allahuakbar !* #azan maghrib
"eqal xnak ngaji kan ? kak nana nak sembahyang "
*baru bangun , dy nenges* 
"eqal nak ngaji la "
*oke duduk balik*
"cepat la kate nak ngaji"
"kejap la eqal penat"
15 minit kemudian *baru ngaji*

haishh , mcm-2 la prngai budax-2 , cuma tahan tak tahan kite nak hadap . cuma budax ni agak mencabar aku la , setakat ni tangan blum naek lagi tapi 1 ari tak mustahil . haha . tapi sbb aku ajar dy lah , aku belatih bersabar . sabar tu separuh drpada iman :) k baii .




OLDER POST | NEWER POST